»
Zásady bezpečnosti při sportovním rybolovu

1. Námořní zákon v Norsku stanoví všem účastníkům lodního provozu povinnost při mořském rybolovu ze člunu mít oblečené záchranné vesty. Při silném větru jejich požívání může být i příjemné, protože dnes vyráběné typy mají příznivé tepelně izolační vlastnosti. Opomenutí záchranných vest je norskou námořní policií pokutováno a nejedná se o malé částky.

2. Při lovu ze člunu na moři je zakázáno požívat alkohol všem pasažérům. Moře je zrádné a nebezpečí se může objevit znenadání. Nemůžeme si dovolit otupit svoji pozornost podnapilostí. Alkohol prostě na moře nepatří.

3. Zvláště je zakázáno v motorových člunech kouřit. Benzínové nádrže mají otevřené přisávání vzduchu a při nedodržení zákazu kouření hrozí nebezpečí výbuchu.

4. Ostříleným norským rybářům obvykle déšť a trocha větru nevadí. Pokud však počasí, zvláště vítr, vykazuje zhoršující se tendenci a na vlnách se začíná tvořit bílá pěna, nevyplouváme vůbec. Zcela jistě je možné najít náhradní program při rybaření ze břehu, který sice není tak atraktivní, ale život máme jen jeden.

5. Při rybolovu stále sledujme počasí. Vítr se může objevit kdykoliv a zejména v blízkosti příkrých svahů se mohou vztyčit velmi vysoké vlny. Jsou-li vítr a vlny již tak silné, že není možný návrat přímo k ubytovacímu areálu, využijme závětří některého z ostrovů nebo přistaňme kdekoliv. Návrat domů pěšky není žádná ostuda a protože se v Norsku nekrade, můžeme na místě „ztroskotání“ ponechat svou rybářskou výstroj i do příštího dne. Nezapomeňme však člun vytáhnout nad přílivovou čáru a dokonale ho zajistit.

6. Při rybolovu, zvláště večer, sledujme moře kolem sebe. Fouká-li nám do uší vítr a burácí vlny, můžeme snadno přeslechnout zvuk blížící se lodě. Také kapitáni těchto lodí mohou náš malý člun snadno přehlédnout. Dodnes s „husí kůží“ vzpomínáme na příhodu, kdy jsme začátkem dubna v dešti a větru lovili asi 1 km od pobřeží a při večerním šírání, se k našemu člunu zcela neslyšně přiblížil obrovský devítipatrový trajekt. Spatřili jsme ho asi na 30 m a měli jsme plné ruce práce (i plné kalhoty), abychom odjeli z jeho dráhy i z dosahu vln způsobených mohutným lodním šroubem.

7. Při jízdě člunem stále pozorně sledujme moře před námi. Nesmí nás překvapit žádná nenadálá překážka (krom pevniny či jiného člunu také nějaký předmět houpající se na vlnách, bóje, síť, rybochovné zařízení, tyče označující mělčiny apod.).

8. Při jízdě i při rybolovu se vyvarujme náhlého vstávání a přesedávání v člunu. Pokud nás k tomu okolnosti donutí, informujme o tom dopředu své společníky.

9. Nikdy člun nepřetěžujme nadbytečnými osobami – snížíme tím jeho těžiště a člun se stává značně vratkým.

10.  Když se nám při rychlejších přesunech začíná zvedat příď, rozsaďme členy posádky tak, aby se nezvedala. Zajistíme tím lepší stabilitu člunu a větší rychlost.

11.  Při větších vlnách nikdy nesmíme najíždět bokem člunu k vlnám. Hrozí tak převrácení člunu.

12.  Před vyplutím je vhodné některé posádce druhého člunu nebo jiné osobě sdělit, v jakém úseku fjordu budeme lovit a kdy se přibližně hodláme vrátit. Tak bude patrno, kde nás mohou přátelé v případě nouze hledat. V Norsku je dokonale organizována záchranná služba a do několika minut po telefonickém ohlášení na místo ohrožení odlétá vrtulník. Upozorňujeme však, že planý poplach bychom museli uhradit.

13.  Pokud je to možné, snažme se lovit vždy na dohled od posádky jiného člunu. Tak si v případě nebezpečí můžeme vzájemně přispěchat na pomoc.

Mořský rybolov ve větším

14.  Při přesunech pokud možno kopírujeme pobřeží, aby bylo v našich možnostech v případě převrácení člunu doplavat ke břehu. Nepřeceňujme své síly a nelovme příliš daleko od břehu. Nikdy nesmíme být tak daleko na moři, abychom nebyli schopni v případě poruchy motoru doveslovat na pevninu. Před vyplutím se přesvědčme, zda máme dostatek benzínu a zda jsou v pořádku vesla a řádně zajištěny havlenky (případně si vyžádejme havlenky náhradní).

15.  Na moři je železným zákonem kdykoliv komukoliv poskytnout pomoc. Dostaneme-li se sami do problémů nebo nebezpečí, a je-li možná pomoc v dohledu, signalizujeme máváním při křížení rukou nad hlavou: „pomozte, jsem v tísni“.

16.  Zvýšenou opatrnost musíme věnovat i našemu pohybu po břehu. Skály těsně nad mořem bývají velice kluzké a vždy hrozí nebezpečí uklouznutí a pádu do ledové vody. Místy jsou při odlivu skaliska pokryta dlouhými bobulovitými rostlinami. Také ty jsou velice kluzké, takže se jim pokud možno raději vyhněme.

Přejít na další podklapitolu III.III. Vyhledávání ryb >>

 

OGM3YTdjMz