»
Rybaření z malých člunů na moři

Členitost břehů nám nedovoluje při klasickém rybolovu příliš prochytávat jednotlivé úseky pobřeží. Je to dáno tím, že buď při břehu jsou velké mělčiny, na kterých se ryby nezdržují, nebo naopak skalní masiv spadá příkře dolů a chůze zde není možná. Rybolov ze člunů lze rozdělit na dvě možnosti. Buď použijeme služeb zkušeného kapitána s rybářskou nájemní lodí, na kterou se vejde 6 a více osob, nebo nám jsou nabídnuty malé čluny pro 2 – 4 osoby s lodním motorem do 20 - 50 hp. O nájemních lodích se zmíníme jen krátce.

Rybaření z nájemního člunu

Tento rybářský zážitek lze dohodnout přímo v přístavu s některým kapitánem rybářské lodě nebo nám jej pronajímatel ubytování rád telefonicky zprostředkuje. Vyjíždí se ráno na větší vzdálenosti od břehů více k volnému moři. V nepříznivém počasí sám kapitán nedoporučí výjezd na moře a určí náhradní termín. Loď bývá vybavena vším potřebným pro bezpečnost provozu a také trojrozměrným barevným echolotem pro vyhledávání rybích hejn. Kapitán objíždí známá místa výskytu ryb a na echolotu se utvrdí, že zde opravdu ryby jsou. V závislosti na síle a směru větru a mořských proudů provede zastavovací manévr a dá nám znamení (obvykle klaksonem), že můžeme započít rybolov. Z těchto člunů se obvykle pilkruje. Před odjezdem nás kapitán stejným znamením upozorní, že je třeba vytáhnout nástrahy z vody. Nejlepší místa pro rybaření bývají na zádi člunu. Zde máme obvykle větší manipulační prostor pro rybaření. Ulovené ryby se okamžitě usmrcují a ukládají se do umělohmotné přepravky. Těchto přepravek bývá na rybářské lodi vždy dostatek. Znalosti a zkušenosti majitele člunu nám obvykle umožní nachytat velmi mnoho ryb, především makrel, tresek obecných a tresek tmavých. Tento rybolov má svoje kouzlo a přes větší finanční náklady (podle druhu lodě a oblasti si majitelé účtují denně 50 - 100 EUR na osobu jej můžeme, jako zajímavé zpestření návštěvy norských fjordů, doporučit.

Malé motorové čluny

Tak, jak se u nás stalo zvykem, že provozovatelé horských chat poskytují svým návštěvníkům možnost vypůjčení horského kola, tak při ubytování v rybářských centrech v Norsku je samozřejmostí, že majitel půjčuje malé čluny s přívěsným motorem. Pronájem člunů bývá obvykle započítán do nájemného za ubytování, pouze spotřebovaný benzín si účastník hradí sám. Časté také bývá, že k chatce pro 6 lidí je zdarma 1 loď pro 3 osoby a druhá se doplací. Standardem  bývá i echo-GPS ploter,  někdy se však musí doplácet. Doporučujeme, aby tato otázka byla při zahájení pobytu jednoznačně dohodnuta.

Dnes se již při mořském rybolovu nepoužívají dřevěné čluny, ale laminátové nebo polyuretanové v délkách okolo 5 metrů oproti u nás používaným člunům mají tyto loďky zvýšené boky, což zaručuje jejich velmi dobrou stabilitu. Při zapůjčování lodě se přesvědčme, že člun má nezbytné vybavení pro svůj bezpečný provoz. Toto vybavení by mělo sestávat ze dvou vesel s havlenkami, nádoby na vylévání vody, náhradního kanystru s benzínem (alespoň 5l), lana k zajištění člunu nebo k jeho vytažení na písčitý břeh a umělohmotné bedny na uložení úlovků. Některé čluny mají i kotvu s 20 – 40 metrovým lanem.

Pohyb po moři

Před vyplutím

Nechejme si odborně předvést nastartování a provoz motoru a přesvědčme se, že v nádrži, která bývá obvykle umístěna pod zadní sedačkou je dostatek benzínu. Doporučujeme též v případě použití vesel mít kusem motouzu přivázané i havlenky – rády padají do vody.

 

Vyplouváme

Při vyplutí od mola či od břehu se odrážíme se sklopeným motorem. Ten spustíme do provozní polohy, až když jsme si jistí dostatečnou hloubkou. Začátečníkům doporučujeme při vyplutí od břehu použít vesel a spustit motor až v dostatečně bezpečné vzdálenosti od břehu. Nikdy se neodrážíme při silnějším větru bokem k vlnám; mělo by to za následek nacákání vody do člunu, případně jeho převržení. Startujeme vždy přídí proti vlnám. Nezapomeňte hodit Fendry (gumové balony pověšené na boku lodě zabraňující parkující lodi aby se neomlacovala o molo) do lodě aby nepleskaly o bok lodě)

Lov na moři z malého člunu

Přistáváme

Chceme-li přistát na mělčině, nesmíme zapomenout včas sklopit motor, aby jeho vrtule nenarážela do dna nebo se nezapletla do vodních řas. Přesto se však snažíme vyvarovat přistávání u břehu, aby nedošlo k poškození člunu. Navíc moderní lodě bývají mnohdy težké a mohl by být problém je vrátit zpátky na vodu. Před přistávacím manévrem včas ubereme plyn a necháme člun doplout ke břehu vlastní setrvačností. Jeden člen posádky by měl být připraven s veslem v ruce, aby v případě potřeby zabránil nárazu člunu do mola nebo skalnatého pobřeží.

Po přistání zajistíme člun proti poškození vlnami způsobenými větrem nebo projíždějícími loděmi, přesvědčíme o jeho dokonalém vyvázání u mola. Vlivem větru a vln by se opakovanými údery mohl sám poškodit nebo by mohl poškodit i jiné čluny.

Přejít na podkapitolu: III.II. Zásady bezpečnosti pro sportovní rybolov na moři >>